30 oktober 2005

Bäst på ord

Jag är bäst på ord och sämst på matte, och förstår engelska krångeltexter bättre än svenska.
Så kan man sammanfatta mitt resultat på högskoleprovet igår.

Som vanligt hade jag inte sovit mer än fyra timmar. Man skulle vara i lokalen 8.20 och exakt 9.00 började provet i hela landet. Under åtta timmar är drygt 4 timmar effektiv provtid. Resten är bara väntan och formaliteter och raster med oändliga toaköer.

Rätt sent igårkväll tog jag mod till mig och kollade mina svar (122 uppgifter/122 möjliga poäng) mot facit på text-tv. Det gick sämre än tidigare år.

Dessbättre kan man göra om provet 2 gånger om året, och det är alltid bästa giltiga resultat som räknas om man söker till utbildningar, utom när man söker till Polishögskolan. Där är det kanske lägsta resultatet som ger företräde...

1 kommentar:

  1. Har bara gjort provet en gång för 13 år sedan och då minns jag att ord var lättast, engelsk läsförståelse var lättare än den svenska och NOG-delen med matte, sannolikheter mm var svårast medan diagram var ganska lätt. I alla fall hjälpte provet mej att komma in på den utbildning jag ville - så sen har jag inte gjort det fler gånger.

    SvaraRadera