1 september 2005

Jaga drömmen eller finna sig tillrätta i tryggheten?

Av nån anledning raderades allt jag skrivit i mitt bidrag till Blogstafetten och kvar
blev bara några avslutande ord och en bit av inledningen.

Jag kom på att jag har den text jag ursprungligen publicerade i mailen. Det var innan jag hunnit stryka ner. Jag försöker reparera och komma ihåg... Om jag blir diskad blir jag.
Såja. Here it is, mitt sargade bidrag i Bloggstafetten.


Om jag var din terapeut och fick frågan av dig skulle jag bergis humla nåt om att drömmarna är drivkraften till förändring. Svammel-svammel. För vad vet jag om andra människor och deras längtan? Nästan ingenting. Vet knappt vad jag själv vill.

Någon hojtar därborta. Påstår att frågan speglar ett lyxproblem. Först mat på bordet och en snäll stat, sen kan man börja prata om drömmar och skit. Drömmar är förresten inget mystiskt, bara hjärnan som städar. Varje natt ska den stackaren sortera intryck och skapa nån logik, och lösa trådar kan knytas ihop lite hur som helst. Därav alla konstigheter.
Och dagdrömmar är ju som droger, bara en usel flykt från verkligheten.

Men när det nu är jag som har makten över ämnen, med rätten att snurra. Och jag börjar gärna med att vända på frågan. Så nu lyder den såhär:

Finna sig tillrätta i drömmen eller jaga tryggheten?

Nu börjar det likna verklighet. Jag tror det är vanligare att fastna i drömmar än att jaga dem, och att finna sig tillrätta i tryggheten förutsätter att man har hittat nåt sånt, men de flesta jagar fortfarande efter lyckan.

En del bygger bo i sina drömmar och stannar hellre vid korkeken. Man kan omge sig med fiktiva människor i roman efter roman utan att hamna i fängelse, och man kan ha förhållande med varenda snygging i tv-rutan utan att bli inblandad och ansvarig för nåt. Andra är därute och hetsar i studier och på jobb, för att nån gång få goda livet där alla är vänner, där det är rent, glatt och snyggt, och barnen så lyckade att Nanny-akuten skulle klappa händerna av förtjusning. De inte bara suktar, de jagar.

Som om dom skulle stå ut. Till slut börjar bosättaren klättra på väggarna och vill bara iväg.

Få skulle vilja välja mellan att bara stanna hemma eller bara jaga runt. För dagens konsument är det snarare lite av varje varje dag. Se bara på en typisk shoppingbloggare, en hybrid av samlare och jägare. Varenda dag är man ute och letar drömuppfyllese i hyllorna, drar hem fångsten till trygga boet, där varorna vägs, mäts och fotograferas. Och redan nästa dag är det dags igen.

Vad vet jag. Jag tror att det är ytterst mänskligt både vilja ha trygghet och att drömma sig loss.

---
Fick ämnet av Per med bloggen axbom och lämnar vidare till Agnes, som ska få ett ämne av mig.

1 kommentar:

  1. Självklart så blir du inte diskad! Tack för ditt bidrag.

    Jerry
    Blogstafetten

    SvaraRadera