19 augusti 2005

Blivit e-boksläsande handdatorfreak

Igår eller i förrgår hände det. Jag laddade ner en e-bok i palm-piloten och en läsare som hette Mobipocket. Sen blev det några böcker till. Det passar mig ju utmärkt att ha några på gång samtidigt och jag märkte också att det var hur lätt som helst att läsa lite här, och lite där. På akuten, i kön på apoteket, dötid.
Och man kunde "highlighta" stycken, lägga in bokmärken och anteckningar. Perfekt. Jag har inte mycket till över för att släpa runt på stora böcker, och på resorna är det bara hur bra som helst.

Undrar om det finns nåt bra utbud av nyare böcker på nätet att ladda ner?

5 kommentarer:

  1. Många kommunala bibliotek har precis nyutkomna böcker, storsäljarna förståss, att ladda ner, i 30 dar eller så.

    SvaraRadera
  2. Tack, men det kräver att MAN MÅSTE GÅ TILL ETT BIBLIOTEK och skriva in sig. Bibliotek och jag har aldrig riktigt funkat ihop sen jag blev vettskrämd på stadsbiblioteket som litet barn. Jag trodde nämligen att man var tvungen att läsa allt.

    Betalar hellre en peng för en nedladdning än att ha en tid att passa, och på det definitiva böter...

    Nåt annat tips??

    SvaraRadera
  3. Jo, man måste vara registrerad. Men det blir inga böter på e-böcker, de bara blir 'expired'.

    Jag har inte sett några såna på piratebay, bara mp3or.

    SvaraRadera
  4. Ta dig i kragen, smyg in på närmsta bibliotek och skaffa ett lånekort. Gå ut, lättad.

    Gå sen in på http://www.elib.se/library/default.asp?lib=3 och välj och vraka. Jag har läst nästan allt där.

    När 30 dagar har gått försvinner boken ur din palm. Men - kolla då och då när du backar upp den om de "ligger kvar" - jag har tömt min Psion på åtskilliga utgångna böcker som inte synts när jag tittat i Psion.

    /Inger

    SvaraRadera
  5. Jag får skärpa mig alltså. Börja utnyttja lite av den kommunala service man ändå pröjsar för, eller hur!

    SvaraRadera