7 juni 2005

Idel öra - men inget språköra

Nu har jag bestämt mig för att lära mig spanska. Snarast. På plats nånstans. Hoppas fa dottern med mig. Kan nat vara bättre an att kunna flera språk, förutom lite tur i kärlek och så. Men det senare kan vara rena kvicksanden också.

Är dessvärre inte speciellt språkbegåvad, så det lär ta sin tid. Konstigt att det är så lätt att lära andra saker snabbt, men inte språk. Jag har inte spraköra, Kan inte ens höra om det ar spanska eller catalan de pratar vid bordet bredvid.

Nu ska jag fortsatta leta efter favoritrestaurangen. Var dar flera gånger 2002 men nu hittar jag bara inte platsen. Borta. Ligger vid nan kyrka eller katedral, men det finns sa många. Är nu i El Born-omradet. Bara det som kvarstår. Vädret härligt. Linne galler, bade dag och kväll. Det är så det ska vara. Inget svettande och inget frysande.

2 kommentarer:

  1. Precis så var det. Man tror man kommit till rätt plats, men kaféerna stämmer liksom inte riktigt.
    Var vid en igår där det kändes så bekant, men jag hittade inte restaurangen utan hamnade istället på Defin, en lokal sylta. Jag förstod inget av menyn och dom inte ett ord engelska. Inte ett ord. Total språkförbistring. Jag förstod i alla fall ravioli. Så det tog jag. Sen fick jag peka på gubbarna bredvid och ta samma hela vägen ut. Lasagne, en fisk rakt av och sen en apelsin och kaffe på det.
    Idag hittade jag mitt ställe. Det låg runt hörnan.

    SvaraRadera
  2. Du hittade ditt ställe runt hörnet. Låter som "Peppes bodega" i "Sällskapsresan" =)

    SvaraRadera