8 juni 2005

Annonsera efter väninna

Berättade för idag för min mor att jag varit i Barcelona. Vet att det är bättre att hon inte vet innan, för hon oroar sig för mycket.
- Man kan bara inte åka ensam till Barcelona, det fattaru väl!!!!!
Det är ju livsfarligt att gå ut där ensam, sa morsan.
- Det är inte farligare att gå ut ensam där än här, sa jag.
- Precis, Stockholm är ju livsfarligt. Jag går aldrig ut. Du borde
annonsera efter en väninna! Jag vet många som gör så. Annonserar.
- Jo, det är en bra idé, sa jag. Igår var jag förresten på Picassomuseét...

(Tystnad. Kontsten att byta samtalsämne)

- Åh vad underbart, vad glad jag blir att du gör nånting annat än kastar bort pengar på restauranger och barer...
- Och så såg jag en utställning till, konstnären Jean Hélion... på
samma ställe, en specialare.
- Ja, det är verkligen sånt man ska göra, inte slösa bort en massa tid på stränder...

Bissart med folk som inte förstår att det kan vara både och. Känns som man besitter nån slags livshemlighet. Man kan ta sin espresso på ett häftigt gammal torg i total tystnad och läsa lite, vindla i gränderna och sen äta en besynnerlig dagens meny på en restaurang där kyparna sjunger glatt hela tiden, gå på superallvarligt museum med beväpnade vakter överallt och njuta så gott det går - men helst av allt vilja slippa ut igen, och sen slappa på stranden med en öl till reggae i lätt bris.

Vilken väninna skulle gilla sånt? Och som sen orkar gå ut på kvällen också...

4 kommentarer:

  1. Absolut jag och många många till.

    SvaraRadera
  2. Åh, de finns nog. Men ibland är det ett värde i sig att resa ensam. Personligen tycker jag det är apskönt att bara rå sig själv, det ger en annan slags upplevelse.

    Lycka till med resandet i sommar, det låter som en hektisk tid.:)

    SvaraRadera
  3. Skulle nog aldrig få för mig att annonsera efter ressällskap och reser hellre ensam än med någon okänd.

    Till Barcelona for jag en kväll med min då tioårige son för några år sedan. Utan hotell bokat, men det ordnade sig sent på natten efter diverse vandringar och otaliga trappsteg i sena natten. Nu skulle jag nog inte göra om det utan ordnat boendet innan avfärd.

    Min mamma kanske också oroade sig, men hon är alltför van vid mina strapatser i världen för att säga något högt.

    SvaraRadera
  4. Min mor ger sig inte. Säger jag att jag ska till Mexiko, säger hon som på beställning:
    - Men vad ska du till Mexiko och göra. Varför åker du inte till Teneriffa istället???

    Eller som sist:
    - Men varför åka till Barcelona. Du kan komma ut hit och hälsa på mig i Hässelby istället. Det är UNDERBART här!

    SvaraRadera