7 maj 2005

Hemstylister, vår tids piffstädare?

Program som Room Service och Dolce Vita ger en lust att anlita en home stager, en hemstylist, som enkla medel kan förvandla ens håla till ett hem.

Uppgiften är att ge lägenheter ett lyft inför försäljning, så att spekulanterna ska känna "den här älskar jag - precis som den är" och vilja börja bjuda mer. Samma mål med all styling alltså...

Men varför inte stajla hemmet själv!
Så här kommer du igång:

- Sätt på dig alienglasögona. Låtsas att du är hipp och högutbildad med livets goda framför dig. Hur ska bostaden se ut? Vad är fult och distraherer? Finns nåt fint som döljs i röran? Var ska du ha dina bjudningar, ditt dressingroom, dina chillstunder och din kommande partner?

Nästa steg är att:

- Rensa bort allt som står framme och skräpar.
- Börja med kök och badrum och gör ordentligt rent också.
- Ta ner fula gardiner och prydnadssaker, kasta grälla dukar och udda pryttlar. Göm skiv- och tidskriftssamlarna och släng tidningar. Bort bort!
- Analysera sen varför det fortfarande ser anskrämligt ut och varför?
- Byt ut det riktigt fula/störande med nåt billigt och designat från Ikea. Några stilrena stolar, nya enhetliga sängkläder, balla lampor.
- Pynta rätt: Funktion i snygg design är mottot.
- Gör lite mysigt med lyktor, nåt personligt, massor med blockljus, några utvalda blomkvastar, och sist men inte minst:
- Kuddar, kuddar, kuddar. Kuddar, kuddar, kuddar. I soffan, i sängen. Mys-mys.

Om det fortfarande inte ser bra ut, gör som alla som säljer lägenhet: Måla väggarna ljust grå. Passar till allt. Gör extra susen till nymålat rent vitt.

Ser det ut som skit ändå är det nog dags för renovering. Det vill säga: Home make over. Nytt kök, nytt badrum, nya golv och målning av rubbet.

Styling är alltså samma som städning och upp-piffning, medan home make over är en genomgripande renovering. Så enkelt så, men alltid så otroligt svårt för en amatör med för mycket prylar.

1 kommentar:

  1. Vill också ha en "homestyling" , verkar bara så himla trist att göra denna styling när man ska sälja och flytta, kul att se hur himla fint man hade kunnat ha det och sen flytta..., lite långnäsa över det tycker jag.
    Bättre att "styla" medans man bor kvar och har glädje av det tycker jag. Så nu när jag funderat över detta så har påbörjat värsta "tokstylingen" av mitt eget hem, tänker som så att allt som jag vill ändra på och faktiskt har råd med, det ska jag göra NU ! Inte sen i ngn diffus framtid utan nu direkt. Djävligt trist att jag då hamnade i händerna på VÄRLDENS LÅNGSAMMASTE MÅLARE, det tog honom 4 månader att måla min trapp, helt otroligt, förstår inte vad han gjorde. Och för minst 2 månader sa jag att när du är klar med trappen så vill jag ha de här fyra fönstren målade också, och nu säger han att kanske inte kan göra det förrän EFTER sommaren....
    Då blev jag DJÄVLIGT förbannad minst sagt så nu tror jag nog att han fixar det snabbare men ändå.
    Jag har fortfarande julgardinerna uppe eftersom jag tänkte byta när fönstren blev målade..., haha.
    Kommer de inte ner före midsommar så får de hänga kvar till nästa jul.
    Hur som helst kom jag att tänka på ett citat som jag läste någonstans, antagligen på ngns blogg men kommer inte ihåg vilken.
    Lívet är inte ngn generalrepitition, det är det här som är själva föreställningen.
    Bra att ha i åtanke för såna hysteriska planeringsfreak som jag.
    "AP"

    SvaraRadera