3 mars 2005

Stora kabinväskan fått fötter

Har en rätt stor kabinväska som nu bara försvunnit. Hade den sist när jag var i London i augusti. Lagom storlek för att släpa med sig 4-5 par skor och alla favoritkläder. Och dator. Och kameror.
Mina väskor brukar stå framme och startberedda, men nu är den här på vift. Lånat ut den har jag inte.

När det gäller bagage finns många åsikter och också rent travellerförakt kring stora packningar och speciellt stora resväskor, men det där är larv, tycker jag.

Var och en får släpa på precis vilka väskor de vill. Det är egentligen ingen större skillnad på en jättestor kabinväska på hjul och en jättestor ryggsäck, såna där som kanadensarna brukar ha, förutom att resenären bär den senare på ryggen. Lika mycket prylar behöver dom ha med sig på resan.
Man ser små tunna tjejer som håller på att sprängas under sina helvetesryggsäckar. De orkar helt enkelt inte röra sig. Varenda promenad en plåga. Kabinväskeföraren behöver inte fresta på ryggen, men får problem i trappor på båtar eller när de måste vada i land eller ta sig fram på sandstränder. Men ska man bara från flygplats till flygplats och direkt till hotell tycker jag kabinväskan att föredra. Och så har man en liten ryggsäck för småtripperna.

2 kommentarer:

  1. backpacker-ryggsäck för Indien-resor

    kabinväska för resor kortare än 4 dagar (vinter) 1 vecka (sommar)

    Stor lätt resväska a la kabinväskeprincip fast som inte ryms inne i kabinen för alla andra resor! :)

    SvaraRadera
  2. Just så.
    Jag skulle ta 30-litersryggsäck till Indien och bara ha den kvartsfull på vägen dit.
    Till Grekland kör jag lilla kabinväskan.
    Till London stora kabinväskan även om det är bara två dar. Men det är väl för att jag tror att jag kanske ska få en anledning att stanna kvar...

    SvaraRadera