7 mars 2009

Klaustrobiskt instängd bland vänsterhalvorna

Är inte precis nån kalenderbitare.

Jag kan lära in nåt på kort tid och rapportera av, men jag kommer inte ihåg nåt sen. Som att jag var senil redan när jag föddes. Klarade plugget på att fokusera: lyssn och skriva samtidigt. Antecknade som besatt på strateiskt utvalda lektioner, läste igenom vad jag skrivit, sen gjorde jag absolut inget mer. Hängde mest i fotolabbet och satt på kaféer och drömde om discon i England på sommaren och min framtid med att måla, fota och resa.

Min vänstra hjärnhalva är sjukt underkastad den högra, så när nålarna av värk går rakt in i på höger sida hoppas jag i alla fall att inte språkcentrum i den förkrymta delen hör till ställena eventulla stroke-bomber faller ner.

Träffar ibland en och annan person som inte heller minns namn eller kan stoltsera med faktat, som kan referera till alla källor och årtal - oavsett om det nu gäller politik, historia, filmkunnande, fildelning, klädmärken, bilmodeller, fotboll eller till exempel musik. Det sista
är pinsamt för mig. Kan behöva tänka en hel natt innan jag kommer på vad de som var tonåringar och födda 65-66, alla kategorier, lyssnade på runt 81-82. Jag kommer att komma på det. Satte ju själv på skivorna..

När jag ser de första bilderna i anslaget på en film minns jag hela filmen, och samma med musik, men jag lyckas inte lagra metadatat, som titlar, årtal, medverkande, faktat utöver upplevelsen man själv har av det. Däremot kan mag minna mer rumslig information som ortnamn och platser, och inzoomat vem som gör vad i en grupp och hur makten av luftrummet ligger. Jag tror själv att jag avläser stämningar och avsikter på en sekund. Som ett 6D-fotografi.

Jag minns i känslor och ljud och bild och lite annat, och ett sätt att få balans och klara av detta revisors- och stå-till-svars-leverna är att ändå försöka skriva ned saker, stansa en och annan detalj och skriva ner en och annan upplevelse, även om jag aldrig kunnat göra det på ett konsekvent sätt. Jag använder almanackor och kalendrar bara för att minnas vad som hänt vid olika tillfällen, inte vad jag planerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar