8 februari 2008

Absurt ogjord

Jag väljer inte att använda de där 10 minuterna eller timmen till att fixa mig snygg. Springer alltid hemifrån ogjord, som det heter. Tror att jag ska hinna borsta håret när jag väntar på tunnelbanan eller nåt.

Får jag lite extra tid väljer jag antingen att sitta och skriva, i bok, i mobilen, på datorn - eller att städa, detta evennerliga, närmast obegripliga kämpande för att få det bara hyfsat fräscht omkring. Jag städar nog 2 timmar om dan, och ändå är det inte okej hemma. Utom i mitt rum.

Det är inte en gåta eftersom rollerna är att två stökar till, och den tredje städar och bär ut grovsopor som tidningar, glas, burkar, plastflaskor, glödlampor, kartonger, utslitna kläder, böcker, kartonger, och som diskar, dammsuger, städar badrumsgolv och handfat och tvättar.
Det känns som en fälla. Det är larv att prata om städning som en lyxig hushållsnära tjänst. Inga offentliga eller arbetplatsmiljöer skulle över huvud taget fungera om det inte städades av folk som kan städning. Samma för ett hem. Men tiden finns inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar