6 januari 2008

Fast i hushållsnära återvinningsträsket

När jag har deadlines måste det vara städat. Jag kan inte koncentrera mig om det är kaos omkring. Och kaos är det ju. Varje människa nuförtiden har ju 3-4 kubikmeter kläder som ska fösas omkring och tvättas och hängas och hittas.

Går jag på toa kommer jag inte ut förrän badrummet är städat.
Tar jag en kopp kaffe i köket fastnar jag i återvinningsträsket. Vem har tid att först släpa hem alla dessa förpackningar och sen släpa iväg dem? Plastflaskor, metallburkar, papp- och platsförpackningar, tidningar, glasburkar och gamla glödlampor. Man blir påmind om konsumtionsvansinnet här. Hur mycket plast ska det egentligen behövs för att slå in ett minimalt kameraminne eller några blad ruccola? I hate it.

Och så tillbaka till sovrummet, som föranleder ett akutplanerat hoppas-det-finns-plats-besök i tvättstugan med kuddar, täcken, mattor.. men varför just en söndag, när det vanliga tvättstugefolket också ska tvätta. (I vanliga fall förskonar jag mig - och dom - genom att köra hemmets näst bästa vän tvättmaskinen härhemma istället)

Tar itu med dammsugaren som har stopp. Bökar och trixar och tar till våld, men jag fixar det inte, och börjar fundera på uppfinnarbanan igen. Idéer för en enklare och vackrare vardag. Saker som fungerar, som man kan laga, som pryder sin plats framme.

Inte undra på att bloggen blir en tillflykt från allt detta tråkiga, speciellt som jag har allt projektjobb inför morgondagen sparad till nattarbete.
Sista sekunden.. är min största vanebeteende, men det är väl då det blir bäst, eller hur!

4 kommentarer:

  1. jag blundar i stället :)

    SvaraRadera
  2. Bra idé. In fact, det är precis det jag sysslade med nästan hela helgen. Blundade och blundade och slumrade och sov, och blundade tillbaka när jag tittade upp, och sov lite mer..

    SvaraRadera
  3. Skrattar du mycket förresten??

    Hur många är det som stökar till hos er? 2 av 6 eller 4 av 6? Här är det 2/3. Rätt hyfsad balans ändå..

    SvaraRadera
  4. Jag blir likadan. Ju mer jag har att göra och om en deadline eller ett viktigt möte närmar sig, då städar jag som en besatt. Hela jag accelererar på alla plan, tills allt är klart!

    SvaraRadera